OGÓLNY OPIS PROPONOWANYCH ZAJĘĆ
1. Zajęcia z zakresu ceramiki przeprowadzone w formie warsztatów popartych
wykładem.
– warsztaty, podczas których uczestnicy poznają różne rodzaje gliny oraz różnorodne
techniki jej obróbki; następnie własnoręcznie wykonają swoje prace ceramiczne – do wyboru
np.: miseczka z formy, kubeczki z wałeczków, zdobiona różnymi motywami ramka, kafel,
mozaika, kolorowe serca. W zależności od grupy wiekowej – różny stopień trudności i
wymagań.
Prace zostaną następnie wysuszone i wypalone, dzięki czemu każdy uczestnik będzie mógł
odebrać swoje dzieło jako trwały i piękny przedmiot artystyczny. Praca w glinie to nie tylko
doskonały relaks, ale przede wszystkim świetne ćwiczenie zdolności manualnych i twórczych
oraz koncentracji uwagi.
– wykłady na temat sztuki lub nawiązanie do literatury dostosowane do odpowiedniej grupy
wiekowej.
2. Proponowane przeze mnie warsztaty odnoszą się ściśle do konkretnych punktów podstawy
programowej dla:
– szkoły podstawowej I-III,
– szkoły podstawowej IV-VIII,
– szkół licealnych i techników.
Pozwalają na rozwój w różnych obszarach:
– fizycznym,
– emocjonalnym,
– społecznym,
– poznawczym.
SZKOŁA PODSTAWOWA I-III
I. CELE I ZGODNOŚĆ Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ
Kształcenie w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia. Zadaniem szkoły jest
łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania
obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju.
W czasie trwania warsztatów realizowane są niemal wszystkie punkty podstawy
programowej w zakresie kształcenia plastycznego, w szczególności:
– kształty obiektów – nadaje im nazwę i znaczenie, podaje części składowe,
– wielkości i proporcje, położenie obiektów i elementów złożonych, różnice i podobieństwa
w wyglądzie tego samego przedmiotu w zależności od położenia i zmiany stanowiska
osoby patrzącej na obiekt,
– barwę, walor różnych barw, różnice walorowe w zakresie jednej barwy, fakturę
– określa w swoim otoczeniu kompozycje obiektów i zjawisk, np. zamknięte (mozaiki, rytmy
na przedmiotach użytkowych), otwarte (chmury, papiery ozdobne), kompozycje o budowie
symetrycznej.
– osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej : modeluje (lepi i konstruuje) z gliny,
modeliny, plasteliny, mas papierowych i innych, zarówno z materiałów naturalnych i
przemysłowych; wykonuje prace, modele, rekwizyty, impresje plastyczne potrzebne do
aktywności artystycznej; wykonuje prace i impresje plastyczne jako formy przekazania i
przedstawienia uczuć, nastrojów i zachowań,
– osiągnięcia w zakresie recepcji sztuk plastycznych: nazywa dziedziny sztuk plastycznych,
np. malarstwo, rzeźbę, w tym dziedziny sztuki użytkowej; wyjaśnia pojęcia: oryginał czy
kopia obrazu lub rzeźby.
II. WARUNKI I SPOSÓB REALIZACJI
Zajęcia przeprowadzone są w formie warsztatów popartych wykładami z historii sztuki lub
czytaniem baśni, wiersza. Warsztat poświęcony jest zrobieniu pracy ceramicznej z gliny.
Określam temat pracy. Po wykładzie zgodnym z wybranym tematem, przygotowujemy
materiały do wykonania pracy ( glina, narzędzia, miska z wodą, podkładki pod glinę).
Opisuję technikę wykonania.
Przedstawiam co to jest glina, skąd się bierze, jaki jest etap technologiczny
powstawania ceramiki. Wprowadzam podstawowe pojęcia. Następnie uczniowie przystępują
do pracy wylepiając z gliny. Po zakończeniu lepienia sprzątamy swoje stanowisko pracy i
opowiadamy o swoich dziełach. Dzieci gotowe prace otrzymują po około dwóch tygodniach i
omawiają je z nauczycielką.
PRZKŁADOWY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. SZKOŁA PODSTAWOWA. KLASY I-III
Temat: Baśnie Braci Grimm i baśnie Hansa Christiana Andersena. Portret mojego
ulubionego bohatera.
Cele:
Uczeń – zna i rozumie pojęcie: malarstwo, ceramika portretowa;
– wypowiada się w wybranej technice ceramicznej na płaszczyźnie;
– ilustruje sceny fantastyczne inspirowane baśnią;
– posługuje się środkami wyrazu plastycznego: kształt, barwa, faktura w
kompozycji na płaszczyźnie;
– potrafi za pomocą środków plastycznych pokazać cechy charakterystyczne
wybranej postaci;
– ekonomicznie wykorzystuje materiały plastyczne;
– dba o porządek w miejscu pracy;
Przebieg zajęć :
1. Przypomnienie sobie znanych postaci z baśni Braci Grimm i Hansa Christiana
Andersena- burza mózgów.
2. Czynności organizacyjne: przygotowanie materiałów i przyborów.
3. Nawiązanie do tematu zajęć: – Jaki jest tytuł wybranych baśni? – Jakie postacie w nich
występują? – Które z nich są najciekawsze i dlaczego? – Jak sobie je wyobrażacie?
4. Pokaz reprodukcji portretów. Rozmowa nt. ceramiki portretowej, płaskorzeźby –
wyjaśnienie terminów : ceramika, płaskorzeźba, rzeźba, portret, autoportret.
Wyodrębnienie charakterystycznych cech postaci ludzkiej.
5. Czym jest ceramika i jak powstaje.
6. Portret – przedstawienie podobizny człowieka z uwzględnieniem zewnętrznych i
wewnętrznych cech indywidualnych. Wyróżniamy portrety typu : popiersie, cała
postać, portret zbiorowy.
7. Autoportret – portret własny artysty
Część główna:
1. Przygotowujemy glinę , podkład pod glinę, narzędzia ( wałki, szpatułki, nożyki
plastikowe);
2. Opis techniki wykonani;
3. Oglądamy reprodukcje przykładowych postaci z baśni;
4. Twórcza praca uczniów. W tajemnicy przed innymi dziećmi, każdy z uczestników lepi
swojego bohatera;
5. Na końcu zajęć gramy w grę : kto to jest?
6. Wygrywa ten, którego praca najtrafniej oddaje charakter postaci;
7. W nagrodę zwycięzca otrzymuje ceramiczne serce z pracowni
Zakończenie:
1. Utrwalenie pojęć : ceramika, ceramika portretowa.
2. Czynności porządkowe.
3. Wystawa wszystkich prac.
Czas na przeprowadzenie zajęć: 60-90 min.
Cena 50 zł/osoba
PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY I-III
Temat: W krainie ceramicznych literek.
Cele:
– stwarzanie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia, rozwiązywaniu problemów,
– doskonalenie sprawności umysłowych,
– organizowanie sytuacji sprzyjających wykorzystaniu posiadanych wiadomości
oraz doskonalenie umiejętności niezbędnych w nauce czytania,
– usprawnienie analizy i syntezy słuchowej, wyodrębnianie głosek,
– dziecko rozwija małą motorykę poprzez wałkowanie, ubijanie, sklejanie gliny,
– doskonali umiejętność czytania,
– koncentruje uwagę, ćwiczy pamięć i zdolność kojarzenia,
– doskonali umiejętność tworzenia i odczytywania sylab, nazywania liter,
– kształci umiejętność identyfikacji obrazu graficznego z konkretem i rysunkiem.
Przebieg zajęć:
– czytam wiersz Juliana Tuwima „Abecadło”
Abecadło z pieca spadło,
O ziemię się hukło,
Rozsypało się po kątach,
Strasznie się potłukło:
I — zgubiło kropeczkę,
H — złamało kładeczkę,
B — zbiło sobie brzuszki,
A — zwichnęło nóżki,
O — jak balon pękło,
aż się P przelękło.
T — daszek zgubiło,
L — do U wskoczyło,
S — się wyprostowało,
R — prawą nogę złamało,
W — stanęło do góry dnem
i udaje, że jest M
– zwracam się z pytaniem do dzieci jaka jest ich ulubiona literka,
– rozdaję materiały potrzebne do wykonania pracy (glinę, wałki, narzędzia),
– opowiadam co to jest glina i jakie ma właściwości, przedstawiam technikę wykonania,
– dzieci przystępują do pracy,
– każde dziecko przedstawia efekt swojej pracy z umotywowaniem dlaczego lubi wybraną
przez siebie literkę. Opisuje jak wygląda jego literka,
– sprzątanie po pracy.
Czas przeznaczony na zajęcia: godzina zegarowa.
Odpłatność: 50 zł/osoba
SZKOŁA PODSTAWOWA IV-VIII
I.CELE I ZGODNOŚĆ Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ
Kształcenie w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia.
Zadaniem szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do
wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju.
W czasie trwania warsztatów realizowane niemal wszystkie punkty podstawy programowej
w zakresie kształcenia plastycznego w klasach IV-VIII, w szczególności:
– zajęcia plastyki mają przede wszystkim rozwijać wyobraźnię i kreatywność, niezbędną w
rozwoju osobowości młodego człowieka. Mają także aspekt poznawczy i wychowawczy.
Plastykę należy traktować jako szansę integralnego rozwoju, w którym uczniowie nie tylko
wyrażają przez sztukę własne odczucia i emocje, ale także uczą się cierpliwości, dyscypliny i
samokontroli w trakcie powstawania prac oraz angażują się, poprzez sztukę, w życie
społeczne.
– lekcje w miarę możliwości powinny być uzupełniane innymi formami zajęć, realizowanymi
we wszystkich latach nauki. Ich celem jest m.in. upowszechnianie kultury i współpraca z
instytucjami i osobami działającymi na rzecz rozwoju kultury i sztuki. Do takich form należą:
a) lekcje w: galeriach, muzeach, obiektach sakralnych, pracowniach twórców ( jestem
artystą plastykiem ,wystawiam swoje prace na wystawach indywidualnych i zbiorowych)
b) wycieczki, w tym zajęcia plenerowe;
c) tworzenie wystaw prac własnych, klasowych i szkolnych;
d) spotkania z artystami;
e) poznawanie zabytków i twórców regionu oraz, w miarę możliwości, współtworzenie
kultury regionalnej w powiązaniu z instytucjami zajmującymi się upowszechnianiem kultury i
sztuki;
Nauczyciele plastyki mają obowiązek dostosowywania wymagań do indywidualnych potrzeb,
możliwości i predyspozycji uczniów. Dotyczy to zwłaszcza uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi, których charakteryzuje szczególna wrażliwość artystyczna i
zdolności twórcze. Uczniów przejawiających szczególne pasje artystyczne, należy wspierać w
rozwoju. Temu służą m.in. przygotowane przeze mnie warsztaty i oddają treści nauczania
podstawy programowej plastyki w szkole podstawowej IV-VIII w zakresie opanowania
języka i funkcji plastyki, podejmowania działań twórczych, w których wykorzystywanie są
wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła, doskonalenie umiejętności plastycznych,
opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej.
II. WARUNKI I SPOSÓB REALIZACJI
Zajęcia przeprowadzone są w formie warsztatów popartych wykładami z historii sztuki
Warsztat poświęcony jest zrobieniu pracy ceramicznej z gliny.
Przygotowujemy materiały do wykonania pracy ( glina, narzędzia, miska z wodą, podkładki
pod glinę).Następnie określamy temat pracy. Opisujemy techniki wykonania . Przedstawiamy
co to jest glina, skąd się bierze, jaki jest etap technologiczny powstawania ceramiki.
Wprowadzamy podstawowe pojęcia. Następnie uczniowie przystępują do prac y wylepiając z
wałeczków kubeczek lub miseczkę. Po zakończeniu lepienia sprzątamy swoje stanowisko
pracy i opowiadamy o swoich dziełach. Uczniowie gotowe prace otrzymują po około dwóch
tygodniach i omawiają je z nauczycielką.
III. PRZYKŁADOWY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. SZKOŁA PODSTAWOWA.KLASA V.
Temat: Sztuka neolitu. Jak to garnki dawniej wylepiano. Forma przestrzenna.
Cele:
– poznanie dziejów sztuki prehistorycznej,
– kształtowanie umiejętności poprawnego formułowania własnych wypowiedzi,
– doskonalenie umiejętności manualnych,
– stymulowanie procesów wyobraźni i twórczego myślenia,
– rozwijanie uzdolnień i zainteresowań twórczych,
– uczeń rozumie pojęcia i określa: świat przedstawiony, nadawca,
odbiorca –formułuje wypowiedzi ze świadomością.
Przebieg zajęć:
– witam się z uczniami.
– przedstawiam uczniom cel zajęć.
– opowiadam od jak dawna człowiek wykorzystuje glinę:
„ Ludzie lepią z gliny od tysięcy lat. Z początku wypalali naczynia w ogniskach, ale ponieważ
temperatura ognia nie była dostatecznie wysoka, najstarsze wyroby garncarskie były bardzo
kruche i zachowały się do dziś tylko w kawałkach. Wiele naczyń i innych wyrobów
ceramicznych znaleziono w grobach i grobowcach. Dziś można je oglądać w muzeach.
Ludzie posługiwali się wówczas bardzo prostymi technikami, modelowali swoje dzieła
rękoma, nadając im kształty dekoracyjne i użytkowe. Następnie, kiedy świat wszedł w epokę
koła, wynaleziono koło garncarskie, które ułatwiło proces modelowania w glinie. My dziś
pobawimy się tak jak to robili starożytni, modelując rękoma.”
– przedstawiam przykładowe prace wykonane z gliny (zdjęcia prehistorycznych naczyń).
Część główna:
– rozdaję pomoce dydaktyczne: glinę, miskę z wodą, miskę ze szlikrem, ilustracje, narzędzia
do obrabiania gliny, formy, pokazuję przykładowe misy
– dzieci z wałeczków wylepiają naczynie. Może to być kubek lub miska. Mogą posługiwać
się formą lub wylepiać ręcznie.
– instruuję uczniów, że glinę:
wałkujemy na materiale
kleimy szlikrem (płynna glina)
wygładzamy wodą
pozostałą glinę zabezpieczamy przed wyschnięciem wilgotną szmatką i zamykamy w
foliowy woreczek
Zakończenie:
– podziękowanie za pracę, zachęta i pochwała.
– posprzątanie po sobie stanowiska pracy.
Czas przeznaczony na zajęcia: 60-90 minut.
Koszt: 50 zł/osoba